چكیده: بسیاری از مردم در داخل یا خارج از ایران دركی اشتباه از بازاریابی شبكه ای یا اصطلاحاً Network Marketing دارند و به همین دلیل بسیاری از فعالیت‌های مرتبط با این نوع بازاریابی در ایران منجر به شكست می شود. بازاریابی شبكه ای اخیراً به بحثی جنجال برانگیز در سرتاسر جهان و خصوصاً ایران تبدیل شده است و علت آن این است كه متاسفانه بازاریابی شبكه‌ای به عنوان نوعی مدل كسب و كار، توسط افرادی ناآگاه و به شیوه ای نادرست به مردم معرفی شده است. مسلماً بسیاری از مدل‌های بیزنس و بویژه بازاریابی چند سطحی MLM نیازمند آموزش و فرهنگ‌سازی است و عملاً این موضوع در سطح عامه مردم یا هنوز به درستی پیاده نشده است و یا اینكه فعالیت های آموزش و آماده‌سازی اذهان عمومی و حتی برخی از مسئولین مملكتی پیش از اینكه آغاز شود منجر به شكست شده است. بازاریابی به روش چند سطحی یا MLM یكی از روش های واقعی و عملی بازاریابی كالا و خدمات است اگر به درستی و صحیح پیاده سازی شود. این نوع بازاریابی بسیار سخت است و مسلماً از طریق آن نمی شود یك شبه میلیاردر شد اما اگر درست پیاده شود و آموزش های لازم داده شود افراد یا شركت ها به خوبی می توانند از آن به عنوان یك مدل كسب و كار برای ایجاد درآمد و نیز به عنوان یكی از استراتژی های بازاریابی خود استفاده كنند.




موفقیت - چه در دنیای واقعی پیرامون ما و چه در دنیای مجازی یا اینترنت - از خودش ردی بر جای می گذارد. افرادی كه می‌خواهند در كسب و كارشان موفق شوند، یكی از كارهایی كه می‌كنند این است كه رد افراد موفق را در پیش می‌گیرند یا به اصطلاح از الگویی كه آنان دنبال كرده‌اند، الگو برداری می‌كنند. به این ترتیب، مدل های كسب و كار یا اصطلاحاً (Business Models) شكل می‌گیرند. از طرف دیگر، واقعیت هایی پیرامون ما، می‌توانند به موفقیت ما در پیروی از مدل های كسب و كار كمك كنند. مثلاً این یك واقعیت انكار ناپذیر است كه هر كسی در هر جامعه‌ای، افرادی را پیرامون خود دارد كه با آن افراد معاشرت دارد. حلقه ای از افراد مختلف پیرامون یك فرد مورد نظر، شبكه ای از افراد را بوجود می‌آورد كه می توانند با ارتباطاتی كه با هم دارند، روی هم اثر بگذارند. این اثرات، مثبت یا منفی بسیار حائز اهمیت می باشند. هر چقدر فرد مورد نظر ما با افراد بیشتری در ارتباط باشد، به این معنی است كه شبكه گسترده تری را پوشش می‌دهد. اثر مثبت روی این فرد، می تواند منجر به اثری مثبت روی كل افراد متصل به او شود. مسلماً یك اثر منفی بر روی این فرد، می تواند منجر به فاجعه‌ای در ایجاد یا حفظ معاشرت های آتی ما شود. در حقیقت، واژه «معاشرت» را در اینجا، من به عنوان معادلی نسبتاً مناسب برای Networking آورده‌ام. در جملاتی كه امریكایی ها بكار می برند، حتماً شنیده اید كه مثلاً می‌گویند: «از یك networking بر می گردم ...» این به این معنی است كه آن طرف از یك گردهمایی ویژه می آید، جایی كه با عده آدمهای بیشتری آشنا شده است و با آنها ارتباط برقرار كرده است. ما در اینجا، در جامعه خودمان، به نوعی از آن به عنوان «معاشرت» یاد می‌كنیم.

بازاریابی شبكه‌ای یا بازاریابی چند سطحی یكی از انواع مدلهای كسب و كار است كه در سالهای اخیر بویژه بخاطر اینترنت بسیار مورد توجه قرار گرفته است. همانطور كه در مقالات پیشینم گفته بودم، بازاریابی فعالیتی است كه طی آن ما می خواهیم به افراد كمك كنیم كه كالا یا خدمات ما را كه به نحوی می تواند پاسخگوی نیازهایشان باشد پیدا كنند. در مدل كسب و كار بازاریابی شبكه‌ای، ما در سطوح مختلف از افراد، «نفوذ» می كنیم و استفاده از كالا یا خدماتی را كه «خوب و مفید» تشخیص داده ایم و خودمان یكی از «مصرف كنندگانش» هستیم را به سایرین «توصیه» می كنیم. این را هم قبلاً گفته بودم كه باید توجه داشته باشیم وقتی چیزی را «توصیه» می كنیم، گویی داریم آن چیز را «بازاریابی» می كنیم. اگر كالا یا خدماتی واقعاً خوب و مفید باشد، آن كالا یا خدمات خودبخود یك نوع تبلیغ شفاهی یا اصطلاحاً WOM = Word of Mouth مثبت برای خودش ایجاد می كند و اگر ما هم به جمع توصیه كننده ها اضافه شویم به گسترش استفاده از آن كالا یا خدمات به نوعی كمك می‌كنیم. پیش از اینترنت، امكان این كه افراد «توصیه كننده» یك كالا یا خدمات مورد نظر بتوانند از توصیه یا در حقیقت عمل بازاریابی خود بهره‌مند شوند یا به نوعی وجود نداشت و یا میزان آن آنقدر كم بود كه به این ترتیب كه امروز از آن یاد می‌شود، سخنی از آن به میان نمی‌آمد. MLM یا Multi-Level Marketing یك مدل كسب و كار است تا زمانی كه یك كالای مصرفی یا خدمات قابل مصرف در میان باشد و اگر چنین باشد در همه جای دنیا قانونی است و در اینجا (ایران) هم باید باشد. اما در صورتی كه فعالیت ها بر اساس یك سیستم هرمی بدون كالای یا خدمات مصرفی در نظر باشد- یعنی فقط یك نام تجاری را به نوعی روی هوا بخواهد تبلیغ كند، این روش در همه جای دنیا غیر قانونی است و مسلماً در ایران هم غیر قانونی است. وقتی از مدل های كسب و كار یا بیزنس صحبت می كنیم، یعنی از مدلهایی صحبت می كنیم كه برای فرد یا افراد در گیر آن، ایجاد درآمد می كند. نوع درآمدی كه این مدل ایجاد می كند، مشابه همان نوع درآمدی است كه افراد از به حساب گذاشتن مبلغی پول در بانك و در حسابهای سپرده كوتاه یا بلند مدت خود به دست می آورد، یا مثلاً افرادی كه كتابی می نویسند یا ترجمه می كنند و با هر نوبت چاپ، درصدی از پشت جلد كتاب به هنگام فروش ضرب در تیراژ كتاب نسیبشان می‌شود. این نوع درآمد را اصطلاحاً Residual Income می‌گویند كه وقتی این نوع درآمد در بانكها یا در صنعت نشر قانونی است پس در مدل كسب و كار بازاریابی شبكه‌ای نیز قانونی است. مورد دیگر كه در MLM مطرح می‌شود، این مساله است كه یك تساعد هندسی و دوبلیكیشن در میان است. ما در اصول موفقیت در كسب و كار، حال هر نوع كسب و كاری كه باشد و در هر سطحی كه باشد این را باور داریم كه چنانچه دایره افرادی كه شما با ایشان در ارتباط هستید گسترده تر و وسیعتر باشد یا به عبارت دیگر چنانچه شما با افراد بیشتری در ارتباط باشید، موفقیت شما به نوعی تضمین شده است.

من به دوستانی كه در سمینارهایم شركت می‌كنند یك رازی را همیشه در میان گذاشته ام و آن این بوده است كه مهم نیست چه مدل كسب و كاری را برای خودتان انتخاب می‌كنید، مهم این است كه بتوانید در طول یك مدت زمان معین، در زندگی كاری خود، با افراد بیشتری «معاشرت» كنید. این به این معنی است كه در برنامه كاری خود بگذارید كه هر روز با دو نفر جدید آشنا شوید و از آن دو نفر جدید هم بخواهید كه شما را با دو نفر جدید دیگر آشنا سازند. چه اتفاقی می‌افتد؟ شما دایره‌ی دوستان و آشنایانتان را گسترش می دهید و به همین ترتیب میزان موفقیت خودتان را و كارتان را و بالا بردن سطح زندگی تان و ... این بسیار مهم است كه ما با مدل بازاریابی اینترنتی می‌توانیم به موفقیت های چشمگیری دست یابیم، در هر سطحی كه از آن باشیم. همانطور كه در بالا هم اشاره كردم، میزان نفوذ ما اهمیت بسیاری دارد، آن را اصطلاحاً Leverage می گویند: یك قدرت مضاعف و اهرمی می تواند شما را چندین روز، ماه یا سال جلوتر بیاندازد. ببینید، این خیلی ساده است شما یك نفر هستید و اگر ۱۰۰ نفر از دوستانتان ۵ در صد از وقتی را كه دارند برای شما بگذارند بهتر است یا اینكه یك نفر ۱۰۰ درصد از وقت (یا پول و سرمایه ای كه دارد)؟ اگر با افراد با نفوذی آشنا شوید كه ۱۰۰۰ نفر را در دایره آشنایانشان دارند و قرار باشد كه این ۱۰۰۰ نفر در یك مهمانی فقط ۵ دقیقه از وقتشان را به شما بدهند كه برایشان صحبت كنید شما هم در زمان و هم در سرمایه از نفوذ و قدرت یا Leverage آن یك نفر اصلی (كه قطعاً در زندگی شما نقش بسیار مهمی را داشته است) استفاده كرده‌اید. منظور من این است كه هر فردی كه با او آشنا می شوید، یك قدرت نفوذ ویژه دارد و در بازاریابی شبكه‌ای، افراد شبكه‌ها، قدرت و نفوذ خود را با هم به اشتراك می كذارند. سطوح بالاتر باید به فكر سطوح پایین تر خود باشند، یعنی به نوعی آنها را اسپانسر كنند: یعنی از آموزش مداوم آنها و تهیه مطالب و متون و تصویر و سایت وب و ... دریغ نكنند. حمایت سطوح بالاتر باعث می شود كه انگیزه و اعتماد و اطمینان در بین اعضای شبكه بالا رود و افراد مطمئن تر از گذشته درباره شما، كالا یا خدماتی كه شركت یا موسسه شما ارائه می‌دهد، با سطوح پایین تر خود صحبت می كنند (WOM) و مسلماً هر سطح به سطح بالاتر از خودش درصدی را به عنوان همان Residual Income اختصاص می دهد. حاصل چیست؟ كالا یا خدماتی كه خوب و مفید و مصرفی باشد بخوبی بازاریابی می شود، یعنی افراد با كالا یا خدمات آشنا می شوند در اثر تبلیغ شفاهی، خود آن كالا را می خرند و مصرف می كنند و اگر واقعاً كیفیت آن كالا یا خدمات بالا باشد، آن را به دیگرانی كه در شبكه آشنایان خود دارند - و دائم به تعداد آن می افزاید - «توصیه» می كنند و همین توصیه زبان به زبان می چرخد و از بابت این همین كار، كالاها و خدمات بیشتری بفروش می رسد و بازاریابان هم درصدی به عنوان كاری كه انجام داده اند دریافت می كنند.

بازاریابی شبكه‌ای، كار بسیار سختی است و اصلاً نباید آن را به عنوان یك مدل كسب و كار كه با آن می شود یك شبه میلیاردر شد برخورد كرد. ببینید! متقاعد كردن مردم و جلب رضایت مردم و جلب اطمینان آنان كار ساده ای نیست، خصوصاً وقتی كه شما بخواهید این كار را روی اینترنت انجام دهید، جایی كه ارتباطات رو در رو نیست. اما ایجاد یك درآمد خوب و سالم از این راه وجود دارد. آن چیزی كه لازم است در اینجا بگویم این است كه ما باید مردم را آگاه سازیم، من سعی دارم با همینن سمینارها و جلساتی كه دارم و با همین مقالات این كار را انجام دهم. در بازاریابی شبكه‌ای هم باید از استراتژی ها و تكنیك ها و تاكتیتك‌هایی كه پیش از این جواب داده اند استفاده كنیم، در واقع همانطوری كه قبلاً نیز گفتم، MLM مدلی نیست كه به آسانی شما را موفق كند، اما اگر موفق شوید، هم خودتان موفق شده اید، هم كالا و خدمات خوبی را كه انتخاب كرده اید به دست مصرف كنندگان اصلی اش خواهد رسید (هدف بازاریابی) و هم اینكه تولید كننده آن كالا یا عرضه كننده آن خدمات انگیزه بیشتری برای یافتن بازارهای بیشتر و وسیعتر و نیز بالا بردن كیفیت كالا یا خدماتش خواهد داشت.

مایلم در رابطه با این موضوع بیشتر بنویسم، اما قبل از آن بیشتر مایلم بدانم كه شما در این خصوص چه فعالیتی دارید و چگونه توانسته اید كار بكنید؟ مایلم بدانم كه چه قواعد و قوانینی در ایران در این زمینه به تصویب رسیده است و سازمانهای متولی امور بازاریابی و بازرگانی داخلی و بین المللی چگونه با این موضوع برخورد كرده اند. برایتان آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم كه این مطالب مورد استفاده شما قرار گرفته باشد.


شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic